skip to Main Content
۰۹۱۲۲۳۳۳۴۱۲

تشک‌ نرم، خطری برای بروز و عود کمردرد

یک فیزیوتراپیست گفت: منشاء مکانیکال، علت ۸۰ درصد کمر دردها محسوب می‌شود و بیش از ۹۰ درصد ناراحتی‌های ناحیه کمر نیاز به درمان محافظه کارانه و فیزیوتراپی به عنوان کم عارضه‌ترین درمان در حوزه پزشکی دارند.

احمد موذن زاده در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به علل بروز کمردردها، افزود: علت بروز بیش از ۸۰ درصد کمر دردها، عوامل مکانیکال از جمله کوتاهی قد و درد در ناحیه عضلات، عادات نامناسب رفتاری، وضعیت نامناسب خوابیدن، ایستادن و فرصت‌های شغلی نامناسب است با این حال این دسته از کمردردها نیاز به درمان‌های محافظه کارانه و انجام فیزیوتراپی دارند.
وی در خصوص سایرعوامل موثر در بروز کمر دردها، تصریح کرد: برای تشخیص علت بروز ۲۰ درصد کمر دردها، می‌توان به عواملی همچون دیسک کمر و تنگی کانال اشاره کرد که حتی در این موارد هم مسائل پیش زمینه مکانیکال از جمله عدم رعایت نکات لازم برای حفظ ستون فقرات، نقش به سزایی دارند.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: در درمان هر دو دسته از کمردردها، انجام فیزیوتراپی بسیار موثر است به طوری که بیش از ۹۰ درصد کمردردها با فیزیوتراپی قابل درمان است و فقط در برخی از موارد خاص مانند مسائل سرطانی ستون فقرات، تنگی‌های شدید، این روش درمانی انجام نمی‌شود.

موذن زاده، آموزش حفظ ستون فقرات را از وظایف یک متخصص فیزیوتراپی دانست و اظهار داشت: انجام فیزیوتراپی هم در بعد پیشگیری، درمان و همچنین جلوگیری از عود بیماری‌های ناحیه کمر، بسیار موثر است به طوری که آموزش حفاظت از ستون فقرات از جمله وظایف اصلی یک فیزیوتراپ است.

استفاده از تشک‌ های نرم، خطری برای بروز و عود کمردرد!

وی با اشاره به روشهای موثر در حفاظت از ستون فقرات، افزود: نقش صحیح خوابیدن و عادت‌های نادرست در پیشگیری و بروز کمردردها بسیار پررنگ است به این منظور افراد برای جلوگیری از کمر دردهای مزمن، تشک‌های سفت را جایگزین تشک‌های نرم کنند.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: به منظور اجرای طرز صحیح خوابیدن، افراد باید طاق باز خوابیده و یک بالش زیر زانو گذاشته و یا همچنین به حالت جنینی و روی یک دست خوابیده و یک بالش بین زانو بگذارند. بنابراین افراد به هیچ وجه نباید به روی شکم و یا در حالت دمر گونه بخوابند.

وی خم شدن روی زانو را بهترین روش خم و راست شدن دانست و تصریح کرد: برای افرادی که به کمر درد مبتلا هستند، خم و راستن شدن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بهتر است به جای خم شدن روی کمر، روی زانو خم شوند. همچنین استفاده از توالت فرنگی برای کاهش درد دراین دسته از افراد بسیار موثر است.

خرید تشک جدید

تمام قد، روی صندلی بنشینید!

این فیزیوتراپیست در خصوص نحوه صحیح نشستن روی صندلی گفت: بهترین روش برای نشستن روی صندلی، تکیه دادن به صندلی و خودداری از نشستن بر جلوی آن است همچنین اگر در هنگام نشستن روی صندلی ارتفاع زانوها از لگن بیشتر باشد گذاشتن چهار پایه زیر پا توصیه می‌شود.

موذن زاده، عوامل کلیدی در ابتلا به کمردرد را در بازگشت و بروز مجدد آنها موثر دانست و اظهار داشت: عواملی که در ابتلای اولیه به کمر دردها موثر هستند در بروز مجدد و عود دردها هم نقش به سزایی دارند به طوری که تقویت عضلات و کاهش گرفتگی‌های کمر، انجام حرکات ورزشی بر اساس ارزیابی قوس کمر و فیزیوتراپی در کاهش دردها و جلوگیر از آنها بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: افرادی که در معرض ابتلا به دیسک کمر هستند، بایستی حتما عضلات دیواره پیشین ستون فقرات خود را تقویت کنند چرا که انجام ورزشهایی از جمله ویلیامز و حرکات نرمشی در درمان دیسک به تنهایی موثر نیست.

موذن زاده با اشاره به ضرورت ادامه حرکات ورزشی، بعد از اتمام دوره فیزیوتراپی گفت: افراد مبتلا به کمر درد، بهتر است یک الی دو ماه بعد از انجام دوره فیزیوتراپی، انجام حرکات ورزشی خود را ادامه دهند. علاوه بر این انجام پیاده روی روزانه به مدت ۴۵ دقیقه برای هر فرد سالم و همچنین جلوگیری از وضعیت ثابت نشستن و حفظ ستون فقرات در پیشگیری از بروز انواع کمردردها ضروری است.

این فیزیوتراپیست در پایان فیزیوتراپی را کم عارضه‌ترین روش درمانی در حوزه پزشکی دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر انجام فیزیوتراپی، حرکات ورزشی، آب درمانی و استفاده از شنای کرال پشت در درمان کمر دردها موثر است.

Back To Top